Related Articles

20 users responded in this post

Subscribe to this post comment rss or trackback url
User Gravatar
Radu said in February 11th, 2009 at 6:04 pm

E greu ca omul sa isi dea seama ca nu sunt probleme doar provocari.
In primul rand nu cred ca orasul are probleme,oamenii in schimb au provocari si atata timp cat nu reusesc sa depaseasca provocarea viata o va aduce in fata odata si inca odata,uite asa stagnam la nesfarsit.Evolutie 0,la nivel de individ la nivel de societate. Pana la urma sistemul creat e cel care pute,sistem creat tot de individ.Da..cred ca individul are o “problema”.

User Gravatar
Satmareanu said in February 11th, 2009 at 6:14 pm

Uite, o teorie complet noua. Cu care s-ar putea sa fiu partial de acord. Astept insa si alte opinii inainte de a face orice comentariu.

User Gravatar
m3 said in February 11th, 2009 at 8:23 pm

@radu
Io zic ferm ca nu prea. Adicatelea, particularizand, io, cetatean banal, ma iau si ma duc intr-un oras, dupa care in altul si in altul, dupa care si in Satmar. Alea n-au bunavointa sa-mi provoace provocari, Satmarul da. Intreb, am io o problema sau el? Desigur amandoi. Altfel, la nivel abstract, de acord cu tine. Dar! Provocarile constructive nasc evolutie pozitiva. Cele distructive, consumatoare de resurse, fie energie umana (incredere, initiativa, rabdare, psihic) fie de oerice alt fel, nasc evolutie negativa, adicatele involutie care e mai naspa ca zero. Teoria sistemelor, simplificand, sigur ca ne invata ca un sistem este un ansamblu format din doua sau mai multe elemente si relatiile dintre ele, dar orasul nu e un sistem basic. Recomand cu caldura urmatorii autori: Alexandreu M Sandu, Peter Hall, Liviu Ianasi, Ioan Ianos sau Peter Derer. Ma scuzi, da tu m-ai “provocat” :)

Revenind:
Eu pare ca m-am pronuntat anticipat (postul trecut), dar totusi:
1. PUG muci
2. Strategie de dezvoltare durabila de cacao
3. Organizare institutionala pulbere – particulareizand, indivizi varza atat ca insusi indivizi (aici ii dam dreptate lui radu) cat si profesional, pusi in posturi de decizie (ne ferim de exmple sa nu se creada ca aia doi trei pe care-i stiu eu sunt tapi ispasitori pt tot)
4. Gainariile administratiei locale – adica interese meschine urmarite in raport cu cauza
5. Incompetenta administratiei
6. Ritm de implementare programe si politici urbane vecin cu zero, ritm investitii (pe vremea cand mai putea fi vorba de privati) subzistent scazut
7. Infrastructura “medievala”, dotari si echipamente urbane insuficiente si ineficiente
8. Sistem sanitar local bolnav
9. Nivel general de cultura low level
10. Cetateanul in sine (entuziasm, dinamism, implicare…)

User Gravatar
Trexel said in February 11th, 2009 at 11:56 pm

-prima problema e primarul. o salvare pe de’a’ntregul ar veni de la unul independent, curat, nesantajabil, care sa mature toate cacaturile si la orice bete in roate pe care i le-ar pune cei cu alte interese sa dea cu ei de pamant in toate presele. acest primar trebuie insa construit. te bagi?
vroiam sa zic de a doua problema care o constituie responsabilii de proiecte din primarie, diriginti de santier precum si alte persoane cu responsabilitati care le confera drepturi de “decizie” din primarie, adica aia care (si prin care se) iau spagile. insa rezolvand prima problema indivizii de genu asta ar disparea.

-nu stiu daca e chiar a doua dar ar putea fi. Florisal. un oras curat e un oras sanatos si frumos, o curatenie exemplara inseamna o disciplina care se propaga pana la nivel de mentalitate a individului. asta ar rezolva multe probleme care tin de comportamentul civilizat.

-a 3a e sistemul sanitar jalnic. Abatorul Judetean (a se intelege spitalul). prima tentatie e sa-l consideram exclusiv bugetar si sa se spalam pe maini. nu. se poate si altfel. se pot dirija bani acolo, se pot dirija proiecte, lucrari, initiative si donatii. si daca cineva vrea sa se afirme, tocmai are ocazia. da-i idei, satmarene, ca poti 😉

User Gravatar
Bear said in February 12th, 2009 at 12:25 am

1. cultura ioc.
2. cultura civica ioc.
3. cultura politica ioc.
altfel spus, niet kultur. de-aici se nasc toate celelalte probleme.

User Gravatar
Adam Boer said in February 12th, 2009 at 1:34 am

Am ajuns prea târziu, dar mai bine ca niciodată 😉

Sunt de acord cu m3, trexel şi Bear…

Asi completa cu:
– îndatorare ridicată
– puţine surse de venituri la bugetul local

OK trexel, chiar dacă am construi acel independent, omul s-ar trezi fără resurse financiare… Cred că am ajnus într-o capcană din care vom ieşi cu multe sacrificii.

User Gravatar
Radu said in February 12th, 2009 at 1:36 am

m3,
mda..ca de multe ori prin intermediul comunicarii virtuale ce zice si ce vrea sa exprime ( in spatele cuvintelor ) emitatorul si ce percepe receptorul de informatie, sunt doua lucruri diferite.Cred ca m-ai inteles gresit ( din ce ai comentat ).

User Gravatar
Vania said in February 12th, 2009 at 8:08 am

Prima problemă: protejarea Căminului cultural, pe timpul cât va avea Oana lansarea.
A doua problemă: renovarea Dispensarului.
A treia problemă: nu cred că există o a treia problemă.

User Gravatar
al2lea said in February 12th, 2009 at 4:06 pm

1. Calitatea strazilor, soselelor – sunt satul de gropi sau damburi. Cunosc orase in RO cu strazi “ca-n palma”.
2. Curatenia orasului – Aceleasi orase de mai sus sunt si foarte curate. Cred a cele doua teme merg “mana in mana” (Orasele: Brasov, Targu Mures, Suceava, Oradea)
3. Dotarea/Cladirile spitalelor (aici nu sunt de acord cu Trexel care zice “Abatorul Judetean” – chiar daca mi-e vecin… – prietenii stiu de ce)

User Gravatar
CELLA said in February 12th, 2009 at 8:57 pm

deci : ĂSTA-I INFO SATU MARE ???
ioc INFO ; aveţi GRAVE probleme de comunicare !!!
restu’ … ce mai contează … ghinion 😛

User Gravatar
m3 said in February 12th, 2009 at 10:07 pm

Radu,
O sa-mi fac mea culpa in cazul in care am luat-o pe langa. O sa imi acord sansa sa fiu mai atent, sa ma revansez :) . Dar, pentru a-mi nuanta punctul de vedere, zic, pe langa faptul ca individul are o problema – fapt cert, structura organizatiei din care face parte individul are o problema. Nu cred ca pot merge pana la albina si stup, nici macar la Gustave le Bon, dar cam asta era ideea.

CELLA,
Particularizam un pic? Asta, din ciclu “ne miscam si noi?!” :) . Desigur, pentru linistea posteritatii…

User Gravatar
m3 said in February 12th, 2009 at 10:09 pm

… fireste, mai cu talent!

User Gravatar
Satmareanu said in February 12th, 2009 at 10:54 pm

Deci dupa cum banuiam e multe si e complicate. :) Din cele enuntate n-as putea spune ca nu sunt de acord vreuna. Ar mai fi de aflat si care sunt cauzele.
S-ar putea sa pun problema intr-un mod poate prea simplist insa eu vad doar doi posibil vinovati pentru situatia in care ne aflam: cetatenii pentru ca atunci cand li se cere parerea, o data la patru ani, sunt prea comozi sa mearga sa si-o exprime si politicienii locali pentru ca nu sunt in stare sa trezeasca interesul acestor cetateni intr-atat incat sa-i determine sa mearga la vot.
Mai ramane de stabilit cine poarta vina cea mai mare si daca si unde se poate “lucra” pentru a imbunatati situatia.

User Gravatar
Adam Boer said in February 12th, 2009 at 11:23 pm

Cetăţeanul nu poate fi făcut vinovat pentru că dreptul la vot este unul opţional. Părerea mea este că avem nevoie de cel puţin două lucruri pentru a schimba ceva.

În primul rând avem nevoie de concetăţeni (intenţionat nu am scris politicieni) care nu văd în administraţia locală un fel de “monopoly” real ci o văd ca şi un serviciu în favoarea cetăţeanului.

În al doilea rând aceşti concetăţeni trebuie să dispună de fonduri de campanie suficient de mari, de exemplu în cazul candidaturii la primăria mununipiului o sumă undeva între 100.000 şi 200.000 de euro. Această a doua condiţie din cauza că acest candidat trebui să devină vizibil în “gălăgia” provocată de restul candidaţilor…

User Gravatar
CELLA said in February 12th, 2009 at 11:51 pm

păi nimic despre lansare pă nicăieri , muţenie totală , doar Horia , da el nu-i info , nu ?
o fo aşa nasol ? bară ? mă rog info voi , speram , credeam … da’ chiar aşa ?

User Gravatar
Satmareanu said in February 13th, 2009 at 9:46 am

@Adam
Si crezi ca in Satu Mare avem asa ceva?

@Cella
A fost minunat dar cum nu am nici o poza mi-a fost rusine sa postez numai asa, text. Astept pozele, deocamdata. :)

User Gravatar
m3 said in February 13th, 2009 at 11:13 am

Cu scuzele aferente rigorii, zic ca e usor impropriu sa fie te legi exclusiv (vorba lui Adam Boer) de actiunea de a vota a insului. Insul are bube mai mari (cum zic colegii de mai sus) de natura educationala, culturala sau civica (responsabilizare civica, repet, nu implica numai votul), asta mai ales in situatia in care optiunile nu sunt viabile. Intuiesc ce vrei sa zici, dar intreb sincer, crezi ca lucrurile stateau mult altfel?

User Gravatar
Satmareanu said in February 13th, 2009 at 11:25 am

@m3
Nu ma gandeam la ceva anume din trecut. Ma gandeam strict la viitor. Intuind la randul meu intuitia dumneavoastra raspunsul este: nu prea mult.

@Everyone
Oare nu cumva in SM mai lipseste ceva? Ceva care sa se afle intre individul votant si politician sau daca nu intre, deasupra.

User Gravatar
Adam Boer said in February 13th, 2009 at 4:25 pm

@Satmareanu
poate că avem aşa oameni, dar încă nu le conoaştem :) Problema mare a României este că puţini oameni cu responsabilitate şi gândire civică au şi bani pentru a ajunge cunoscuţi sau a face pe altcineva cunoscut.

Da, la SM ne lipseşte o asociaţie civică puternică atât din punct de vedere al resurselor umane, cât şi din punct de vedere financiar.

Părerea mea este că fără o asociaţie de acest gen, nu sau numai întâmplător vom ieşii din impas.

User Gravatar
Satmareanu said in February 13th, 2009 at 7:40 pm

@Adam
De acord cu tine dar intervine o alta problema. De ce ar baga cineva bani intr-o asociatie civica satmareana? Ce ar putea avea de castigat acea persoana(sau acele persoane)?

Leave A Reply

 Username (Required)

 Email Address (Remains Private)

 Website (Optional)